Reklama
  • Wtorek, 5 listopada 2013 (08:05)

Karlowe Wary - cesarskie zdroje

Karlowe Wary to uzdrowisko, które znajduje się na liście najsławniejszych kurortów świata. Słynie ze wspaniałych wód mineralnych i zabiegów. Panorama miasta otoczonego lesistymi wzgórzami jesienią zapiera dech. Po zabiegach leczniczych można cieszyć oczy i urządzać wycieczki.

– Wiesz, że tu wymyślili wódkę Becherovkę? – pytałam mę ża, kiedy szykowaliśmy się do wyjazdu leczniczego. Uzdrowisko przywitało nas chmurami i deszczem. Ale tu i w słotne dni jest co robić, bo jesienią jest kolorowo. Lasy w dolinie rzeki Tepla tworzą prawdziwie baśniową scenerię. – Może przejedziemy się dorożką? – zaproponował mąż, kiedy wyszliśmy po pierwszych zabiegach na spacer. To był doskonały pomysł. Poznaliśmy całe uzdrowisko, a dorożkarz pokazywał nam najpiękniejsze miejsca.

Reklama

Karlsbad, jak dawniej nazywało się założone w XIV w. przez króla Karola IV uzdrowisko, jest pełen cudownych pałaców, domów zdrojowych i przepięknych willi. Dopełnieniem dnia był łyk Becherovki u źródła, w Muzeum Jana Bechera. Można tu poznać 200 lat historii wytwarzania tego ziołowego trunku. Wracając do hotelu odwiedziliśmy słynne karlowarskie Kolumnady nad Teplą, gdzie można spróbować wszystkich 14 wód termalnych. Większość z nich ma temperaturę powyżej 50 st. C.

– Piękna pogoda! Ruszamy na spacer – zdecydowałam następnego dnia. Mogliśmy rozpocząć wycieczkę urokliwymi uliczkami. Oprócz pasażu nad Teplą w Karlowych Warach wciąż się wchodzi lub schodzi. – To kolejny element terapii – zaśmiałam się. Do hotelu Imperial, położonego 50 m powyżej poziomu rzeki, kursuje podziemna kolejka, nazywana „karlowarskim metrem”. Inną, naziemną kolejką, dojechaliśmy na wieżę widokową Diana położoną na wzgórzu. – Jak jutro nie będzie padało, to pójdziemy na spacer w przeciwnym kierunku – zaproponował mąż. Pogoda dopisała. Zaraz po śniadaniu ruszyliśmy w góry, szlakiem wokół uzdrowiska. Najpierw doszliśmy do wieży widokowej Karola IV. Przebiła ją jednak wspaniała, przypominająca romantyczny zamek wieża widokowa Goethego, z której najlepiej prezentuje się całe uzdrowisko. Po dniu odpoczynku i kąpielach leczniczych, postanowiliśmy spróbować swych sił na dłuższej wycieczce. Pojechaliśmy autobusem do mia sta Loket, czyli Łokieć, położonego w zakolu rzeki Ohrzy. – Tutaj nawet nie trzeba było kopać fosy – powiedział mąż, kiedy stanęliśmy przed miastem otoczonym rzeką. Główną atrakcją jest potężny, gotycki zamek, w którym w latach dziecięcych przebywał późniejszy cesarz Karol IV. Po kuflu piwa wychylonym w rodzinnym małym browarze, ruszyliśmy na szlak przez Park Narodowy Slavkovsky Les do Karlowych Warów. Doliną rzeki Ohrzy doszliśmy do Doubi. Stąd rozpoczęliśmy wspinaczkę na pobliską Doubską Górę. – W nagrodę stawiasz mi obiad! – zaśmiałam się na górze do męża. Po pysznych knedlikach ze zrazami znów nabrałam energii.

W przedostatni dzień po porannej kąpieli w bąbelkach i gimnastyce w basenie, pojechaliśmy na wycieczkę po innych sławnych ze źródeł miejscach. Odwiedziliśmy Franciszkowe Łaźnie. Symbolem tego kameralnego kurortu jest mała figurka Fraciszka, nagiego chło pca z rybą w ręce. Mariańskie Łaźnie są równie wytworne i sławne jak Karlowe Wary, choć mniejsze. Do wód przybywały tu koronowane głowy i sławy z całego świata. Wspaniałą zabudowę domów zdrojowych i hoteli z okresu Belle Epoque dopełnia najpiękniejsza w Czechach Kolumnada z pijalnią wód oraz niesamowita, czarująca Śpiewająca Fontanna. – Usiądźmy na ławce i poczekajmy kwadrans na piękne widowisko – zaproponowałam. Dokładnie o pełnej godzinie woda zaczęła wytryskiwać z dysz w takt Madame Butterfly. Ostatni dzień upłynął nam na zabiegach, spacerach i zakupach. Becherovka i Wafle Karlowarskie rozwiązują tu problem prezentów. Można też zrobić zapas do własnego barku.

Krystyna Wolska

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:zdroje | cesarskie cięcie

Zobacz również

• To tu 31 sierpnia 1980 r. podpisano porozumienie otwierające nową kartę historii Polski. Tutaj też 1 września 1939 r. rozpoczęła się II wojna światowa. Warto na przełomie sierpnia i września być w... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.